Ce este stresul?

În pauza mea de astăzi o să învăţăm împreună ce este stresul, adică modul în care corpul uman reacţionează la diverşi stimuli externi şi interni. Mă interesează să înţeleg(em) care sunt cauzele stresului, cum te afectează şi care sunt tipurile de stres. Eu nu prea am auzit cuvântul stres înainte de 89, asta însemnă ori că eram eu prea mic, ori că nu exista cuvântul ăsta atunci, ori că nu erau oamenii aşa stresaţi. Logica mă împinge să merg pe ultima variantă.

Cauzele stresului

Împărţite în două mari categorii, cauzele stresului sunt generate de ceva fizic (frica pe care o simţi datorită unui pericol în care te afli) sau ceva emoţional (ceva ce te preocupă sau îngrijorează acasă, la şcoală, la servici etc). Mai în detaliu, cauzele stresului se grupează şi în:

  • stres de supravieţuire – când vezi că ceva sau cineva te ameninţă fizic, corpul generează o explozie de energie, fie pentru a lupta împotriva cauzei, fie pentru a fugi de ea. Chestia asta este valabilă atât la om cât şi la animale. Dai sau fugi. Alegerea este conştientă sau subconştientă, ca atunci când te miri cum naiba ai reuşit să pui frână şi să-l eviţi pe boul care tocmai intra în tine. Dacă te-ai dat jos la el cu spume la gură şi el a tăiat-o cu scârţâit de roţi ai şi un exemplu de caz când creierul a dictat îndepărtarea de cauza stresului (în situaţia asta tu ai devenit factorul lui de stres);
  • stres intern – sigur ţi s-a întâmplat să te stresezi în legătură cu un lucru pe care oricum nu-l poţi controla sau influenţa. Tipul ăsta de stres cauzează şi dependenţă. Sigur ştii un apropiat de-al tău care are pur şi simplu nevoie de agitaţie, tensiune, grabă. În cazul lui, lipsa factorilor ăstora generează stres;
  • stres extern sau de mediu – gălăgia, îmbulzeala, frigul, căldura etc sunt factori care-ţi pot genera stres;
  • oboseala şi munca în exces – pauzele lungi şi dese cheia marilor succese; n-o fi adevărat, dar ceva sâmbure de adevăr tot există. Nu mai vorbim de cazul dramatic al auditoarei de la Erns&Young care chiar a murit din cauza asta. Nu degeaba am pus subtitlul blogului ca fiind Pentru sănătatea dvs. evitaţi consumul excesiv de stres, muncă şi frustrări.

Cum te afectează stresul?

Dacă am văzut care sunt cauzele, hai să vedem şi nişte efecte, nu? Păi în primul rând discomfortul fizic şi/sau mental, oboseala, depresia, imposibilitatea de a gândi limpede.

Care sunt tipurile de stres?

Stresul este de două feluri: negativ şi pozitiv. Iete na. Păi numai când zic stres parcă mă râcâie ceva, cum poate fi şi pozitiv? Treaba este destul de simplă. În anumite momente, un pic de stres este chiar benefic. De exemplu, când începi ceva nou, când te pregăteşti pentru un interviu, stresul te poate ajuta cu mai multă energie să faci faţă provocării, să te concentrezi, să dai bine blabla. Dacă în schimb te stresezi zi de zi cu ceva, cum ar fi cu serviciul, şcoala sau familia, atunci  stresul îţi consumă energia în loc să o genereze. Normal.

Semne fizice şi mentale ale prezenţei stresului

Primul lucru pe care îl ai de făcut ca să-ţi reduci nivelul stresului este să recunoşti sau mai bine zis să conştientizezi prezenţa lui. Când eşti stresat(ă) corpul îţi dă semne pe care ar trebui să le iei în considerare. Semnele se împart în două categorii, aferente intervalului de timp asociat stresului tău, rezultând deci două categorii, semne ale stresului pe termen scurt şi semne ale stresului pe termen lung.

Pe termen scurt:

  • îţi creşte pulsul (şi nu eşti în alergare ca să nu pierzi avionul către Belize pentru luna de miere);
  • transpiri mai mult (exclud momentele de saună);
  • ai mâinile şi picioarele reci (dar nu când eşti în cadă şi s-a oprit apa caldă, cu toate că şi asta ar fi o situaţie stresantă);
  • stare de încordare (şi nu eşti la sală sub haltera de 50Kg);
  • gura îţi este uscată (dar nu din cauza bauturii si mahmurelii) ;
  • te duci de 5 ori la baie în 3 minute şi pentru că ai uitat c-ai fost deja;
  • durere de cap şi probleme de respiraţie;
  • lipsa durerii poate fi şi ea un semn (eşti pe munte şi te julşti serios la cot, te doare rău, ţipi şi te întorci, apare o ursoaică nervoasă, crezi că mai simţi vreo durere-n cot?).

Pe termen lung:

  • schimbarea evidentă a apetitului (mă refer în principal la mâncare), care poate fi în ambele sensuri ori să mănânci mai mult, ori mai puţin;
  • schimbarea radicală a somnului (ori dormi mult mai mult, ori mult mai puţin);
  • deprinderea unor ticuri nervoase (ros unghii, scrâşnit din dinţi, vorbit în continuu sau deloc etc.);
  • starea generală de oboseală, chiar extenuare;
  • reducerea performanţelor sexuale – aloo, până aici.

Simptomele se pot regrupa şi în alte tipuri de categorii, cum ar fi:

  1. fizice (durerea de cap şi oboseala);
  2. mentale (imposibilitatea de a te concentra);
  3. emoţionale (iritabilitatea crescută sau depresia);
  4. sociale (izolarea).

Nu înseamnă că dacă ai la un moment dat vreunul din semnele astea poţi primi concediu medical să nu mai mergi la servici sau scutire să nu te mai duci la şcoală, dar cel puţin ar trebui să-ţi dai seama dacă eşti afectat(ă) de stres, să conştientizezi situaţia, ca să poţi merge mai departe spre nişte metode pentru a-l elimina.

Testează-te să vezi dacă eşti stresat(ă)

Există o grămadă de teste pe net care-ţi pot spune dacă eşti sau nu stresat(ă), dintre ele am ales câteva:

  • Un test de pe sănătate.org găseşti aici;
  • Pentru stresul la locul de muncă ai un articol interesant aici;
  • Tot pentru a-ţi testa nivelul de stres mai ai şi testul ăsta;
  • Discovery, in secţiunea Health are testul ăsta (limba engleză);
  • Chiar dacă nu este ştiinţific, testul ăsta este haios.

Stresul în statistici

Acum dacă ştii că eşti stresat(ă) trebuie să mai ştii că nici singur(ă) nu eşti, sunt o grămadă de stresaţi. Nu e o noutate asta, vezi şi tu în fiecare zi care mai de care mai stresat şi/sau stresant. Am căutat statistici pe tema stresului în .ro dar nu am găsit nimic relevant, chiar dacă în domeniul ăsta România are un potenţial deosebit. Dacă ştii sau ai văzut pe undeva, pune te rog un comentariu.

În episodul următor vom învăţa împreună cum să facem să reducem sau să controlăm stresul, că de eliminat nici nu se pune problema. Va urma.

PS: un articol similar şi interesant pe tema stresului găseşti aici.

5 păreri la “Ce este stresul?

  1. Pingback: Uiţi zile de naştere? | Pauza mea de relaxare

  2. La mine se regasesc din plin simptomele de mai sus, semn ca sunt foarte stresata si stiu asta… dar m-am obisnuit in asa masura cu stresul, ca daca as elimina cauzele ce mi-l provoaca, as deveni si mai stresata, pentru ca mi-ar lipsi.

  3. Pingback: Cum să scapi de stres? | Pauza mea de relaxare

  4. @stardust: documentat, documentat. O să verific legătura cu probleme. O să revin şi eu în scurt timp cu ceva info pe partea cu evitatul stresului…

  5. Pentru stresul la locul de muncă testul nu poate fi accesat.

    Se pare că românii preferă să fie stresaţi dar mai bine plătiţi aşa cum spune acest articol:
    http://www.advice-hr.ro/content/unu-din-doi-romani-prefera-sa-fie-stresat-si-bine-platit.htm

    Printre metodele de combatere a stresului se pare că sărutul pasional are efecte remarcabile:
    http://www.gandul.info/sanatatea/sarutul-pasional-reduce-stresul.html?3891;3925867
    De asemenea, în funcţie de zodie, am găsit un articol detaliat despre cum sa-ţi gestionezi nivelul de stres:
    http://www.eva.ro/horoscop/zodiac-antistres.html

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *